Conferentie, onderzoek en een weekendje weg - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu Conferentie, onderzoek en een weekendje weg - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu

Conferentie, onderzoek en een weekendje weg

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg Dewi

30 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal,

Twee weken geleden is de HAN delegatie op bezoek geweest bij de basisschool. Tevens hadden we ook de eindpresentatie van Sophie die later die week naar huis zou gaan. Tijdens deze dagen dat de HAN delegatie er was zijn we met z’n allen uiteten geweest in Greyton. Eindelijk een keer niet lang hoeven rijden. Het was een erg gezellige avond en de volgende dag zijn ze bij ons op school wezen kijken en hebben we laten zien wat we hier allemaal doen. Na de presentatie zijn we met z’n allen naar het Genadendal bord gereden aan het begin van het dorp. Want ja, die foto moet je natuurlijk maken met de hele groep! Het werd een hele fotoshoot.

Woensdag heb ik gewerkt aan mijn opdrachten voor de minor. Helaas moeten er ook dingen geschreven worden. Ik heb weer een heel stuk geschreven in het cultuurverslag.
Donderdag zat mijn dag wat voller. Ik heb alle leerlingen van Graad 6 in het lokaal gehad, omdat ik mijn les over Nederland ging geven. Dit duurde even… Na een kwartier had ik welgeteld al mijn 5 leerlingen in de klas zitten. Ze waren alle kanten op gerend. Uiteindelijk had ik ze in de klas. Het was de eerste les voor de leerlingen op een digibord en ze waren dan ook erg onder de indruk. De les ging voor mijn idee best goed en als afsluiter heb ik een quiz gemaakt voor de leerlingen. In de avond heb ik nog de PowerPoint afgemaakt voor de conferentie van de volgende dag.

Vrijdag ochtend gingen we in alle vroegte naar Kaapstad toe. Om 10 over 7 zaten we in de auto. Want ja, 1,5 uur rijden naar CPUT is een eind en het is ook nog eens in de spits. Gelukkig hadden we alleen aan het einde file. Maar om nou over 5 km 30 minuten te doen is ook erg lang. Kan ik net zo goed gaan hardlopen haha! Aangekomen bij CPUT gingen we de zaal in en kregen we allemaal een tasje. Als eerste waren de CPUT studenten aan de beurt en zij hebben verteld over hun ervaringen in Nederland. Dit was erg leuk om te horen. Helaas was de presentatie van de Belgen wat minder goed georganiseerd in het begin, waardoor er veel onrust werd veroorzaakt. Eerlijk gezegd heb ik niet zo veel op zitten letten, omdat ik veel zenuwen had voor ons deel. Die was er direct achteraan. Toen waren wij aan de beurt. Driekwartier later dan gepland, maar hee dat ben ik ondertussen wel gewend hier. We hebben gesproken over de creativiteit, leergierigheid en spontaniteit van de leerlingen. Dit is tevens ook ons onderzoek!

In de avond zijn we richting Stellenbosch geweest, waar we met z’n allen nog uiteten zijn geweest. De volgende dag dachten we te gaan fietsen door de wijnvelden. Wat bleek… we moesten langs de snelweg fietsen en daar hadden wij niet zo’n trek in. We zijn door het centrum gaan fietsen en in de middag nog naar Peter Falke wijnproeverij geweest. Ik had uiteraard geen wij op, want ik vind dat absoluut niet lekker. Dus dan maar lekker eten. Ze hadden een hele lekkere Italiaanse vleesplaat met allerlei soorten ham er op. Heerlijk was dat!

Zondagochtend zijn we naar Gansbaai gereden om opzoek te gaan naar Klipgat Cave. Volgens internet was dat een mooie cave en dan willen wij dat natuurlijk zien of het echt zo is! Dus wij in alle vroegte in de auto. Het was twee uur rijden, maar we hadden de cave zo gevonden. Wauw wat een uitzicht hadden we! We hebben nog even geluncht en zijn later nog een stukje over een soort duinlandschap gelopen. We besloten naar beneden te lopen om naar het stand te gaan. Dat was niet zo’n groot succes, omdat we wegzakte in het zand toen we naar beneden proberen te lopen. Nou… het was eerder glijden. We zijn terug gelopen via het strand naar de auto. Toen doorgereden naar Hermanus en daar ook nog wat gegeten. Moe en voldaan gingen we naar huis.

Maandag in alle vroegte naar Grabouw om ons onderzoek uit te voeren op een basisschool daar. De school heette Maxonia. Het was een farmschool en erg leuk om een keer te bezoeken. Daarna zijn we bij Karin blijven slapen en mee geweest naar een boekpresentatie in Kaapstad.
Dinsdag zijn we bij Boston Primary School wezen kijken aan het einde van de straat van Karin. Deze school had een Brits concept en was anders dan de andere scholen die we hadden gezien. Het leek eerder op een Nederlandse middelbare school. De leerlingen hadden vakdocenten en konden verschillende sporten beoefenen. Ondanks dat het onderwijs gratis is in Zuid-Afrika, vraagt deze school een bijdrage van de ouders om alles mogelijk te maken. In de avond wilde ik mijn kruik vullen maar helaas gooide ik heet water over mijn been heen. Heel slim Dewi.. Heel slim! Anyway, ik heb nu dus een hele mooie brandwond op mijn been zitten. Gelukkig was hij niet open en kon ik hem gewoon koelen en het is gelukkig al een heel stuk over.

Woensdag en donderdag zijn we weer op L.R. Schmidt geweest in Genadendal. En donderdagmiddag werden Moniek en ik naar Kaapstad gebracht om te beginnen aan onze welverdiende vakantie (oke van een weekend) naar de Drakensbergen en Lesotho (uitspraak: Lesoetoe). Jaja we zeiden het elke keer verkeerd. Om half 7 ging vrijdag onze vlucht richting Durban. We kregen eten onderweg, maar helaas werd ik een beetje misselijk van de geur. Ik heb het helaas laten staan. In Durban hadden we de auto opgehaald en zijn we richting Amphitheater Backpackers gereden. Het is een hostel gelegen in het noorden van de Drakensbergen. In de avond hebben we rustig aan gedaan.

Zaterdag ochtend zijn we vroeg opgestaan om de Drakensbergen in te gaan. Voordat we er waren moesten we nog dik een uur rijden naar het beginpunt. Het beginpunt lag op 2500 meter hoogte. De laatste 600 meter moesten we zelf klimmen. We begonnen onderaan met een soort stijl wandelpad omhoog. Mede door de hoogte en het snelle lopen werd ik een beetje duizelig na 2 km klimmen. Ik heb uiteindelijk even op de grond gezeten om bij te komen. Helaas had ik ook trillende benen. Na 10 minuutjes kon ik verder lopen. Toen we op het punt kwamen om echt te gaan klimmen stuurde de gids de groep alvast naar boven, zodat ik op mijn gemakje naar boven kon lopen. Op de top gingen we lunchen. We waren uiteindelijk op 3100 meter hoogte. Het hoogste wat ik ooit op aarde ben geweest! Oké op het vliegtuig na dan maar dan ben je in de lucht! Na een stuk over het platte gedeelte te lopen kwamen we bij de ladders aan. Wat waren die eng zeg! Maar gelukkig stond ik al snel weer met beide benen op de stevige rotsen. ’s Avonds was ik zo moe dat ik vroeg in slaap was gevallen.

Zondag ochtend zijn naar Lesotho gegaan. We kwamen na 1,5 uur bij de grens aan. We moesten een stempel halen om Zuid-Afrika uit te kunnen en 2 km verder weer een om Lesotho in te komen. Waar Zuid-Afrika ophield zag je meteen. We hadden geen verharde weg meer. Alleen maar zandpaadjes en heel veel hobbels. We kwamen aan bij een school en daar kregen we een welkomwoordje. Daarna gingen we wandelen door de vallei. We kwamen bij een medicijnman en we hebben bij mensen thuis gegeten. Ze maken bijna alles van mais. We hadden een soort pap van mais en spinazie. Erg lekker en al snel was het bord leeg. We hebben nog een stuk verder gewandeld en natuurlijk foto’s gemaakt in een cave. Dat mag natuurlijk niet onbreken! Moe en voldaan gingen we terug naar Zuid-Afrika. Bij de grens weer hetzelfde verhaal. Een stempel om Lesotho uit te gaan en een stempel om Zuid-Afrika in te komen. Ja, ik heb stempels erbij! Hopelijk nog veel meer in de komende jaren!!

Maandag ochtend eerst een beetje uitgeslapen. Nou, uitslapen kan ik het niet noemen. Half 8 was ik wakker helaas! Ontbeten, spullen ingepakt en richting Durban gereden. Omdat we veel te vroeg waren hebben we nog een tussenstop in Umhlanga gemaakt om daar wat te eten voor we terug vlogen. Op de terugvlucht hadden we ook weer eten. Dit keer smaakte het beter, nog steeds niet top. Maar hee, we doen het er mee! Tijdens de landing had ik weer last van me hoofd. Verkoudheid en vliegen gaat helaas niet zo goed samen. Nog even op Jelmer en Merlin wachten en rond 10 uur konden we vertrekken richting Genadendal. Onderweg begon het ook nog eens heel hard te regenen!

Dinsdag hebben we al onze kinderen in een les gehad over sociale en emotionele ontwikkeling. Het ging over elkaar helpen en dat je samen iets moois kunt bereiken. De opdracht die we eraan hebben gekoppeld is een kwart cirkel maken. Dit plakken we dan allemaal aan elkaar en dan krijgen we een groot kunstwerk. Dit komt in het lokaal te hangen van de Mr. Speelman.
Zo dit waren me drukke weken! Komende donderdag is alweer mijn laatste dag met de leerlingen. Verder ga ik de docenten nog een soort training geven over de digiborden die ze binnen hebben en voor de rest alles voor de minor afronden. Over 2,5 week komen pap en mam al deze kant op! De tijd gaat echt snel!

Baie dankie en tot siens!!