De eerste week stage - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu De eerste week stage - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu

De eerste week stage

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg Dewi

26 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal!

Zo ik zit alweer 2 weken in Zuid Afrika. Dus bij deze weer een update!

Maandag hebben we een oriëntatie gehad op alle stageplekken in Genadendal/Greyton. Zo zijn we wezen kijken bij de volgende stageplaatsen:
- LR Schmidt Primary school
- Emil Weder High School
- Mind over matter
- Child welfare
En nog een aantal andere stageplekken.

Mijn stage is op de LR Schmidt Primary school. Het is gelegen midden in het dorp en er zitten ongeveer 430 kinderen op. We hebben kennis gemaakt met de directeur van de school. De directeur is Mr. Speelman. En onze supervisor wordt Mr. Jillen (de deputy principal). Britt en Pia zullen werkzaam zijn in de onderbouw en ik in de bovenbouw. Hij gaf aan dat ik ging werken met Grade 5 en 6. Dat zijn in totaal 3 klassen. Woensdag begint dan echt onze stage.

Dinsdag was de bedoeling dat wij naar CPUT gingen. Vlak voor we vertrokken werden we gebeld door Lizelle dat het niet door ging en we een dagje vrij waren. Zo gaat dat hier in Zuid Afrika. Flexibel zijn is belangrijk hier. Met ons huisje besloten we om naar Somerset Mall te gaan. Hier hebben we gewinkeld. Ik heb een broek en thee gekocht. Aan het einde van de middag zijn we nog eventjes doorgereden naar Gordons Bay. Hier hebben we heerlijk sushi gegeten bij zonsondergang. Het was dan ook erg donker toen we terugreden. Ik moet soms nog wennen aan het links rijden. Vooral als het op een kruispunt is heb ik de neiging om rechts te gaan rijden. FOEI, dat moet ik niet doen haha!

Woensdag was dan onze eerste stagedag. Om 7.20 uur moesten we aanwezig zijn. Jeetje wat kon ik moeilijk mijn bed uitkomen, want ja… ik ben geen ochtend mens zoals de meeste mensen wel weten haha! We hebben onszelf voorgesteld aan het team en geobserveerd in de verschillende klassen. We zijn begonnen bij de allerkleinste. Ook wel Grade R genoemd. Zo zijn we alle klassen langs gegaan op 4 na. Hier konden we niet terecht vanwege de tijd en toetsen. Je ziet veel overeenkomsten, maar ook heel veel verschillen. Doordat ze minder met technologie werken zijn we wel creatiever in het zoeken van oplossingen. Sommige lokalen waren erg druk ingericht, wat voor veel prikkels zorgt bij de leerlingen. Ik was na de stagedag erg moe van alle indrukken, dat ik zo in slaap ben gevallen.

Donderdag hadden we de laatste klassen geobserveerd en om 12 uur moesten we bij het Cottage Museum zijn in Genadendal zelf. Erg leuke rondleiding gehad van de meneer. Na een uurtje waren we klaar en zijn we begonnen aan de Amazing race. We moesten per auto een vragenlijst invullen en rondrijden in Genadendal en Greyton om aan de juiste antwoorden te komen. We zijn geëindigd in Greyton, waar we ook hebben geluncht met de groep.

Vrijdag zijn we met de hele groep van Genadendal naar Gordons Bay gegaan en hebben lekker aan het strand gelegen. En ja ik heb zelfs in de zee gezwommen! Het was best wel koud in de zee, maar als je er eenmaal door was ging het prima! We zijn erna nog naar hetzelfde restaurant geweest als waar wij sushi hebben gegeten. Ja, ik heb alweer sushi op! Op de terugweg was het enorm slecht weer. Ik reed terug en ik zag de weg op sommige delen niet eens meer! Gelukkig zijn we veilig in Genadendal aangekomen. Vrijdagavond zijn we nog naar het schoolfeest geweest bij Emil Weder High School. De school bestaat 80 jaar en dat moet natuurlijk uitgebreid worden gevierd!

Zaterdag ochtend zijn we naar de markt in Greyton geweest. Op de terugweg was er een of ander protest bezig voor free weed of zoiets. Na 5 minuten konden we ze eindelijk inhalen en terug naar huis rijden. ’s Middags was er een rugby wedstrijd bij Emil Weder. We zijn daar even gaan kijken en daarna had Jelmer Samoosa’s gemaakt. Echt super lekker zijn die! In de avond was er een soort van verkiezing. De nieuwe Mr en Mrs Weder werden gekozen. Hier was ik wel een klein beetje in shock. De kandidaten waren scholieren en zij moesten ook een zwemkleding ronde lopen. De meiden in de bikini en de jongens in een zwembroek met olie op hun lichaam. De docent zei de dag van te voren dat het ongeveer 1,5 uur duurde, maar we hebben er uiteindelijk 4,5 uur gezeten. De zaal ging helemaal los als er een optreden was. Wat maken die een kabaal zeg! Wel heel leuk om een keer mee te maken.

Zondag ochtend hebben we besloten om de groep op te splitsen. Een deel ging naar Somerset Mall en een deel ging de berg in Genadendal beklimmen. Ik ging mee de berg op. Veel te vroeg gingen we op pad. Eerst hadden we het gewone brede pad gevolgd en later een klein paadje recht de berg op. Dit was best wel zwaar, want ik begon duizelig en misselijk te worden. Waarschijnlijk omdat ik niet genoeg gegeten had van te voren. Na even zitten en wat te hebben gegeten ben ik toch nog een stuk verder gelopen omhoog. Op een mooi vlak stuk ben ik blijven zitten met Enya, de rest ging nog verder omhoog. Na enige tijd kwam de rest weer naar beneden en zijn we de helling afgelopen en uiteindelijk waren we rond 2 uur weer thuis. Daarna zijn we gaan ontspannen in de spa in Caledon. Dat was best wel fijn om eventjes de spiertjes los te maken. Ik ben erna in bed gaan liggen en er niet meer uitgekomen tot de volgende morgen haha!

Zo dat was weer een update vanuit Genadendal!

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs,
Dewi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Dewi

Actief sinds 09 Nov. 2017
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 5248

Voorgaande reizen:

11 Februari 2018 - 29 Juli 2018

Zuid Afrika

Landen bezocht: