We zijn op de helft! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu We zijn op de helft! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu

We zijn op de helft!

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg Dewi

06 Mei 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hee Allemaal,

Na een paar weken niks te online te hebben gezet ben ik weer aan een nieuwe blog begonnen.
Waar was ik gebleven…

Na de vakantie ben ik weer verder gegaan met mijn remedial teaching met de leerlingen. Deze week heb ik de leerlingen maar 1x gezien vanwege een dag dat uitviel vanwege de vakantie. Ik merkte dat de vakantie was geweest en kon met sommige leerlingen weer een stapje terug doen. Al snel zaten ze weer op het niveau van voor de vakantie. Ik merkte al snel dat de leerlingen hier weinig met de tafels doen, terwijl ze die wel nodig hebben bij het toepassen van formules, die ze in graad 7 en hoger krijgen. Ik ben me gaan focussen op dit onderwerp met de leerlingen. Een aantal leerlingen blijven dit lastig vinden. Ook had ik een paar leerlingen die het doorhadden en alle tafels konden opnoemen.

Ook ben ik in graad 7 in de klas gaan zitten samen met Pia tijdens de mondelinge examens. Ze moesten hun favoriete idool promoten. Ze waren bezig op een creatieve manier. Het had een beetje weg van een lapbook, wat de leerlingen in mijn vorige stageklas ook hadden gemaakt. Dit konden we mooi gebruiken voor ons onderzoek. De docent stimuleert hiermee de creativiteit van de leerlingen en zo worden ze eigenaar van hun eigen product. Zo willen ze de leerlingen niet alleen toetsen op hun taal- en rekenvaardigheden, maar ook dit soort vaardigheden komen erbij kijken.

Wat me opvalt is dat er veel kinderen niet zijn, als er bijvoorbeeld een storm is geweest. De klassen zijn dan maar voor de helft gevuld. Soms is dit lastig als je leerlingen aan het begeleiden bent. Je kunt je programma dan niet doen. Je leert hier dan ook erg flexibel omgaan. Ook als er middelen niet aanwezig zijn leer je creatief een oplossing bedenken. Zoals we hier zeggen: Dit is geen probleem, maar een uitdaging!

Het eerste weekend na de vakantie ben ik thuis gebleven om geld te besparen na een hele leuke reis. Ja, helaas vliegt het geld er hier uit! Het weekend erna ben ik wel naar Kaapstad geweest. We zijn zaterdag eerst wezen surfen en hebben daarna meteen de Lion’s Head beklommen. Dat was geen succes… De volgende dag enorm veel spierpijn! Gelukkig hoefde ik niet te veel te lopen. Ik ben samen met Moniek en Enya naar Robbeneiland geweest. Het eiland waar Nelson Mandela gevangen heeft gezeten. We zaten op de snelle boot en ongeveer 20/25 minuutjes later waren we op het eiland. Helaas was de boot geen succes, want ja… ik was misselijk geworden. Gelukkig hadden we daarna een rondleiding door de cellen en kon ik eventjes lopen en wachten tot de misselijkheid weg was.
Daarna kregen we een bus tour over het eiland en na wat foto’s was het tijd om terug te gaan naar de boot. We hadden dit keer de langzame, maar gelukkig open boot. Zo had ik wat frisse lucht en gelukkig ging te terugweg goed. Al was ik erg blij dat we weer op vaste bodem stonden. Daarna zijn we nog even naar de Foodmarkt geweest en toen richting het mooie Genadendal gereden.

Het weekend erna zijn we weer wezen surfen in Muizenberg en doorgereden naar Kaapstad. Eind van de middag hebben we boodschappen gedaan en zijn we naar een Braai geweest bij mensen thuis. Je neemt je vlees en drinken mee en zij maken alles klaar voor je! Dit was heel gezellig tot ik mij erg beroerd voelde! Sinds het surfen heb ik het niet meer warm gekregen en zat eind van de avond ook met 2 extra vesten aan. Helaas was het de volgende dag niet minder geworden. Moniek en ik hebben de auto opgehaald en we zijn naar Chapman’s Peak gereden. Dit keer met heel mooi weer! Maar wel koud.. Daarna zijn we aangesloten bij de rest van de groep. We hebben gegeten en zijn daarna naar een optreden geweest van Paul Adams. Deze muzikant hebben we een paar weken geleden in Greyton gezien. Dit was erg leuk! Helaas moesten we daarna het hele eind nog terug rijden. Om 2 uur waren we dan eindelijk thuis! Gelukkig hadden we maandag en dinsdag nog vrij. De verkoudheid die ik had is naar mijn longen geschoten. Momenteel zit ik aan de pufjes en bruistabletten om het los maken in me longen. Maar hé, alles sal reg kom!

Dit weekend ben ik ook in Genadendal gebleven. Op vrijdag zijn we naar de autogarage geweest nadat er lampjes in de auto begonnen te branden. Bleek dat het stukje van de olietoevoer kapot was. Vanaf 8 uur in de ochtend tot kwart over 7 zijn we onderweg/bezig geweest. Alleen met er komen ben je al 2 uur onderweg. Dat is helaas het nadeel van in een klein dorp wonen. Zaterdag hebben we in Greyton een hike gedaan en ’s middags bij de sportdag wezen kijken. Zelf hebben we besloten om ook sportief te gaan doen. Oefeningen thuis in de woonkamer, want ja.. je moet wel een beetje op gewicht blijven met al dat lekkere eten hier.

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs,
Dewi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Dewi

Actief sinds 09 Nov. 2017
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 5245

Voorgaande reizen:

11 Februari 2018 - 29 Juli 2018

Zuid Afrika

Landen bezocht: