Wat een week... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu Wat een week... - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu

Wat een week...

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg Dewi

21 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo allemaal!

Maandag en dinsdag heb ik individueel kennis gemaakt met de leerlingen. Ik heb de leerlingen een formulier laten invullen over zichzelf en naar aanleiding daarvan ben ik het gesprek met ze aangegaan. Sommige leerlingen waren heel erg stil, maar een meisje is me echt bij gebleven. Zij vertelde over haar leven hier in Genadendal. Haar ouders waren niet arm. Ze kreeg genoeg te eten en kleren om aan te doen. Ze vertelde dat ze soms haar eigen eten gaf aan mensen die het harder nodig hebben dan zij. Later wil ze dan ook bij een organisatie werken die mensen helpt. Ze weet dat ze naar school moet gaan voor haar toekomst. Ik heb ongeveer een half uur per leerling en zo was het half uur snel voorbij, maar wat een prachtige gedachtes heeft zij!

Woensdag ben ik thuis gebleven omdat ik hele erge hoofdpijn had. Als ik opstond voelde ik me net een dronken zeehond die niet kon blijven staan. Dus toen maar weer terug in bed gekropen. Donderdag hetzelfde verhaal maar gelukkig ging het al een stuk beter.
Onze vakantie staat ook alweer bijna voor de deur en ik heb besloten om met 5 andere studenten naar Johannesburg te gaan. We vliegen vanuit Kaapstad en verblijven een paar dagen in Johannesburg. We huren een minibusje en rijden vervolgens naar Hazyview waar we ook 2 nachten verblijven. Krugerpark mag natuurlijk niet ontbreken! We gaan er op eigen gelegenheid doorheen rijden.

Vrijdag waren we vrij hebben lekker rustig aangedaan overdag. We zijn met een deel van de groep uiteten geweest in Greyton. Waar we vervolgens doorgingen naar een optreden van Paddy. De area coördinator van Grabouw. Het was een optreden voor Mind over Matter. Dat zijn geestelijk/verstandelijk gehandicapten. Ze dansten vrolijk mee! Omdat ik toch niet drink had ik besloten om te bobben voor 2 huisjes. Gelukkig was het 5 kilometer van ons dorp vandaan! Omdat ons huis ook nog bezoek had was dat nog extra proppen in de auto. Met de auto’s vol zijn we nog naar een huisje gegaan om pannenkoeken/pizza te eten. Van al dat rondrijden krijg je wel trek.

Zaterdag gingen we naar Kaapstad. Met 2 auto’s reden we naar ons hostel. Dit keer midden op Longstreet. De uitgaansstraat van Kaapstad. Maar ook geen prettige straat om alleen te lopen. Parkeren moesten we bij het tankstation aan het einde van de straat. We zijn eerst in de middag naar Waterfront geweest. Hier hebben we heerlijk gegeten. We kwamen ook Karin tegen. Hoe toevallig is dat! ’s Avonds was het dan tijd voor de Carnavalsoptocht. Hij zou om 7 uur beginnen. Maar de eerste wagen duurde lang. Wat bleek, we stonden aan het einde. Nu snap ik ook waarom de optocht 3 uur duurt. Je hebt een wagen, 10 minuten niks, weer een wagen, weer 10 min niks en ga zo maar door. Na een uur was ik er een beetje klaar mee en ben bij een aantal anderen gaan staan die wat verder naar achteren stonden. Later zijn we nog naar een Beach club geweest en heb ik wat gegeten. ’s Avonds ben ik toch maar eens mee wezen stappen. Ik vond het erg leuk om mee te maken, maar ik hoef niet elk weekend te gaan stappen. Uiteindelijk lag ik om 5 uur in mijn bed. De volgende dag moesten we om 12 uur uitchecken.

We zijn in de middag nog naar Kirstenbosch geweest. Erg mooi om doorheen te lopen. Je ziet dat de achterkant van de tafelberg helemaal niet zo plat is. Na veel foto’s te hebben gemaakt was het tijd om naar huis te gaan. Met een tussenstop bij de McDonalds zijn we doorgereden naar huis. Althans, dat hoopte we. Ik had een afslag gemist, omdat het onduidelijk stond aangegeven. Ik wilde gaan keren en wachtte netjes op het stoplicht. Het stoplicht voor rechts was uit en voor rechtdoor stond op groen. Je mag dan als je rechts af wilt slaan ook rijden, tenzij er verkeer aankomt dan moet je stoppen (je rijdt hier aan de linker kant). Ik reed een klein stukje naar voren om te kijken of er verkeer aankwam, dat kwam eraan dus ik remde voor het tegemoetkomende. De mensen achter ons hadden echter niet gezien dat we remde en reden tegen ons aan. Ze waren erg boos dat ik remde en gaven mij de schuld dat ze achterop waren gereden. Moeten ze maar afstand houden. Na een uur op het politiebureau te hebben gezeten konden we eindelijk naar huis. Ik was een beetje overstuur geraakt van de reactie van de mensen in de auto achter ons. Ik ben allang blij dat we zelf niks hebben.

Maandag hebben we gesprek gehad met Karin en mr. Speelman over ons onderzoek. Het onderwerp is veranderd. We gaan nu kijken hoe de leraren het leren leuk kunnen maken voor de leerlingen en dat ze graag willen leren.
Dinsdag ben ik begonnen met de instaptoetsen van de leerlingen. Hier heb ik 4 dagen de tijd voor.
Vandaag zijn we vrij vanwege Human Rights Day. Ik merk dat ze hier veel feestdagen hebben die ze vieren.

Nou dit was me wel weer een weekje. We moeten nog 3 dagen naar stage en dan hebben we alweer vakantie! Wat gaat de tijd toch snel!

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs,
Dewi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Dewi

Actief sinds 09 Nov. 2017
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 5259

Voorgaande reizen:

11 Februari 2018 - 29 Juli 2018

Zuid Afrika

Landen bezocht: