De eerste week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu De eerste week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Dewi Draijer - WaarBenJij.nu

De eerste week in Zuid-Afrika

Door: Dewi

Blijf op de hoogte en volg Dewi

18 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hee Allemaal!

Het is inmiddels alweer een week geleden dat ik ben vertrokken naar Zuid-Afrika! Jeetje, wat was het afscheid nemen toch moeilijk op het vliegveld!
Na vele knuffels en tranen toch maar door de douane gelopen, waar gelukkig een korte rij stond. Natuurlijk werd mijn tas er weer uitgepakt, want mevrouw was vergeten haar powerbank uit de tas te halen. Heel slim ik weet het! Tegenwoordig moet je je eigen paspoort scannen. Weet ik veel hoe dat moet en ik stond daar weer een paar minuten te klungelen. Wat blijkt… je moet gewoon recht naar het scherm kijken haha!

Na de douane heb ik de andere medestudenten opgezocht en we hebben gewacht tot we konden boarden. Ik zat op stoel 37A. Gelukkig bij het raam. Het was erg druk in het vliegtuig en we hadden dan ook een kleine vertraging. 5 films, 3 maaltijden en heel wat drankjes verder kwam ik dan eindelijk aan in Kaapstad! Hoe het eruit ziet dat mag Joost weten want het was kei donker. Karin, Lizelle en Paddy stonden al op ons te wachten en na alles in de busjes te hebben gepropt gingen we eindelijk op weg naar Genadendal. Het was ongeveer 2 uur rijden inclusief een tussenstop om te pinnen/ontbijt te halen. Want ja, in Genadendal heb je niks. De eerste nacht ben ik in het Pink Huis blijven slapen, omdat mijn huisgenootjes er nog niet waren. Zij zouden de volgende dag pas aankomen.

De volgende ochtend zijn we met mijn koffers naar mijn huisje gelopen. Dat was nog best wel een gedoe, omdat wij aan een zandpaadje zitten en ook nog eens op een berg. Dus dat was sjouwen met 2 koffers van 22,5 en 18 kg. Het was ook nog eens erg warm, maar wat een uitzicht hebben wij joh! WAUW… echt prachtig! Ik heb een kamertje aan de voorkant van het huis en als ik de gordijnen open doe kijk ik naar de bergen.
Ik heb alle fotootjes al opgehangen en het begint echt mijn plekje te worden.

Dinsdag zouden we de auto’s gaan halen. Helaas was ik erg misselijk en zijn twee andere huisgenootjes de auto gaan halen. Die middag werd mijn misselijkheid en buikkrampen alleen maar erger en besloot ik ook niet mee te gaan met boodschappen doen. Gelukkig hadden ze beddengoed voor mij meegenomen. Verder heb ik niet veel gezien. ’s Avonds dacht ik dat het beter ging en ben ik toch mee gaan eten in Greyton. Dit was achteraf niet zo slim. Het was die avond enorm hard aan het regenen. En ja hoor, toen we naar huis reden was Genadendal niet meer te zien! Stroom was uitgevallen. Welkom in Afrika! Met zaklampen moesten we door het huis lopen om onze spullen te zoeken. Ik vond het wel een beetje eng om te gaan slapen, omdat ik nog niet helemaal aan de geluiden hier ben gewend.

Woensdag moesten we vroeg op om naar Grabouw te gaan. Wat ongeveer 3 kwartier rijden is. In de bus was ik erg misselijk geworden en uiteindelijk ben ik die dag nog naar de apotheek gebracht om van die zakjes te halen tegen uitdroging. Want alles wat erin ging… kwam er net zo hard weer uit. Top begin is dit… Die avond voelde ik met weer redelijk goed en heb ik ook normaal kunnen eten.

Donderdag zijn we dan eindelijk naar Kaapstad geweest! Wauw dat is een leuke stad! We hebben nog niet alles gezien, maar gelukkig hebben we nog genoeg weekendjes om erheen te gaan.
Als eerste zijn we naar het District 6 museum geweest. Het was erg interessant en de gids vertelde over zijn leven in District 6. Daarna zijn we doorgereden naar Bo-Kaap. Met allemaal gekleurde huisjes. Heel leuk om te zien! Via de kust zijn we naar een township gereden. Hier kregen we een lekkere lunch voor 80 ZAR (dat is ongeveer €5,50). Met mijn buikje vol zijn we terug gereden naar Grabouw, om vervolgens met de auto weer verder te gaan naar Genadendal. We besloten om uit eten te gaan met z’n allen en zo hebben we de dag afgeloten. Ohja, ook hierbij is weer de stroom uit gevallen! Dit keer zonder regen! Dus het hoeft niet altijd te regenen als we zonder stroom komen te zitten.
Vrijdag zijn we opnieuw naar Grabouw geweest, Ja hoor alweer naar Grabouw. 45 minuten in de auto door mooie landschappen. Heuveltje op, heuveltje af, bochtje links, bochtje recht en ga zo maar door! We hebben kennis gemaakt met 8 studenten van CPUT, de universiteit in Kaapstad. Het waren 8 studenten van educatie, dus dat vond ik wel leuk. Na wat spelletjes en lunch was het dan tijd om op kamp te gaan met de groep uit Genadendal, Grabouw en de studenten van CPUT. Na aankomst werden we verdeeld in 2 groepen en hebben we een avond activiteit gedaan. Life line in het donker.
Ik+bos+donker = heerlijke combinatie… NOT! Wat vond ik dit verschrikkelijk om te doen. In het donker en ook nog eens in mijn eentje door het bos lopen langs een dun touwtje. We moesten hierbij nadenken over het leven, maar ik was meer aan het nadenken hoe ik hier zo snel mogelijk doorheen kon lopen zonder op mijn plaat te gaan. Wat overigens bijna is gebeurd, maar ik ben blijven staan en ik heb het einde gehaald.

De eerste nacht heb ik vrij weinig geslapen en om 8 uur moesten we klaar zitten aan het ontbijt. Die middag hebben we een aantal spellen gedaan en ’s avonds hadden we een workshop djembé. Dit vond ik overigens heel leuk om te doen maar ik was te snel afgeleid af en toe waardoor ik het ritme een beetje kwijt was. Na weer een kort nachtje omdat wij een regenspin in de tent hadden. Als je wilt weten wat het is… zoek maar op google en geloof me, ze zijn geen pretje in het echt! Dus de spinnenman heeft hem weggehaald voor ons. Helaas kon ik niet zo heel goed slapen die nacht. Het eten op het kamp was erg lekker!

Vandaag heb ik mijn eerste wasje gedraaid. Er is iets afgebroken in onze wasmachine dus hij werkt niet. Dan maar op de ouderwetse manier. Ja ja, met de hand! Het ging nog verrassend goed vond ik.
Morgen heb ik mijn eerste oriëntatie dag op de school waar ik stage ga lopen voor de komende maanden en dinsdag moeten wij naar CPUT. Omdat we ons alleen maar hoeven in te schrijven maken we er meteen een dagje Kaapstad van!

Zo, nu zijn jullie weer op de hoogte van mijn leventje hier! Alle nieuwe indrukken zijn wel vermoeiend af en toe vind ik!

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs,
Dewi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadendal

Dewi

Actief sinds 09 Nov. 2017
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 5274

Voorgaande reizen:

11 Februari 2018 - 29 Juli 2018

Zuid Afrika

Landen bezocht: